دوقلوهای افسانهای شهرکرد در آستانه ۱۲ سالگی
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۲۴۴۱۱
باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - نبود یک نقشه واحد و رسمی بالادست برای ساخت و سازهای بلند مرتبه در شهرهای کشور، منجر به بروز یک وضعیت آشفته در حوزه برجسازی شده است.
مدیریت شهری در پایتخت و سایر شهرهای بزرگ کشور به واسطه وابستگی به منابع حاصل از صدور پروانه ساختمانی، اجازه ساخت و سازهای بلند مرتبه بدون لحاظ پیوستهای اقتصادی و اجتماعی را به تمامی سازندهها ارائه میکردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتر بخوانید
ضرورت به کارگیری از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع مشکلات شهری رفع مشکلات شهری نیازمند نگاه ویژه مسئولان است لزوم احداث مجموعه چندمنظوره گردشگری، فرهنگی و خدماتیاین وضعیت به تدریج از پایتخت و شهرهای بزرگ کشور، به سایر شهرها حتی شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر نیز سرایت کرد.
نمونه ساخت و سازهای بلند مرتبه برجهای دو قلوی شهرکرد است که قرار بود ۳۶ ماهه تکمیل شود و به بهرهبرداری برسد، اما اکنون در آستانه ۱۲ سالگی است و تنها یک بدنه آهنین از آن در شهر به جای مانده است.
تصمیم ساخت کوه نور و دریای نور در سال ۸۹ گرفته شددر سال ۸۹ شهردار وقت شهرکرد براساس یک تفکر و ایدهای تصمیم میگیرد طرح برج دوقلو به نام «کوه نور» و «دریای نور» در شهرکرد اجرا شود و با تصویب اعضای شورای دوره سوم بعد از این تصمیم مصوبات لازم از جمله شورای ترافیک برای این پروژه اخذ میشود.
مراحل عقد قرارداد با پیمانکار انجام و ساخت و ساز برج از مردادماه سال ۹۱ در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع با عمق حدود ۲۳ متر در ضلع شمال غربی میدان بسیج آغاز شد.
آقای غلامیان شهردار وقت شهرکرد گفت: طرح برج دوقلو قرار بود در ۲۵ طبقه ساخته شود که ۶ طبقه از آن به صورت زیرزمین و ۱۹ طبقه دیگر به مراکز تجاری، خدماتی، فرهنگی، درمانی، پزشکی و اداری اختصاص پیدا کند.
برای ساخت این طرح ۷۸۰ واحد پارکینگ در طبقات زیرین برجها و ۳۲۵ واحد پارکینگ در حوزه پیرامونی آن و ۵ پارک سوار در پنج نقطه شهر که محل آنها توسط شورای ترافیک استان تعیین شده بود، ساخته شود.
علاوه بر این قرار بر آن بود که در محدوده برج دوقلو، محلی نیز برای توقفگاه و پارک سوار وسایل نقلیه در نظر گرفته شود و حداقل ۸۰ دستگاه وسیله نقلیه عمومی ویژه ایاب و ذهاب شهروندان از پارک سوارها به محل برج دوقلو اختصاص یابد.
پروژه برجهای دوقلوی کوه نور و دریای نور شهرکرد یکی از بزرگترین پروژههای عمرانی با رویکرد اقتصاد شهری در استان چهارمحال و بختیاری است، این طرح پیش از هر چیز بسترساز رشد و پیشرفت اقتصادی و تحریککننده فرآیندهای توسعه و سرمایهگذاری در سطح استان و منطقه است.
علت انتخاب مکان احداث برج دوقلو چیست؟محل برج قبل از احداث فرهنگسرایی بود که در اختیار امام جمعه وقت شهرکرد بود که مسئولان مدیریت شهری با ایشان وارد مذاکره شدند، چراکه اعتقاد داشتند هر استان یک نماد و المان نیاز دارد؛ بنابراین برای احداث این برجها ۴۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از بانک مرکزی دریافت شد.
این مبلغ آن زمان مبلغ بسیار زیادی بود به گونهای که کل اعتبار شهرداری شهرکرد تنها ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.
بنابر گفته یک عضو شورای اسلامی شهرکرد پنجمین استان کشور بودیم که توانستیم اوراق مشارکت دریافت کنیم چرا که بانک مرکزی به راحتی اوراق ارائه نمیدهد.
در آن زمان بانک مرکزی مشاوری در نظر گرفت تا به مدت ۶ ماه برای برج دوقلو جانمایی کند که چند نقطه از شهر از جمله زمین ۱۱ هزار متر مربعی روبهروی بانک ملی میرآباد غربی، زمین گلخانهای، زمین زیر پل هوایی بلوار رهبر، ورودی شهر نرسیده به آپارتمانها، یک قطعه زمین هم در جنوب شهر و زمین ۶ هزار مترمربعی واقع در میدان بسیج را معرفی کردند.
کارشناسان بانک مرکزی پس از بررسی مکان فعلی برج، میدان بسیج را انتخاب کردند چرا که کارشناسان بانک مرکزی هم به امید بازخورد خوب مالی بودند و این قسمت از شهر نفع بهتری داشت.
بالاخره جانمایی و تمام مراحل زیرساخت و امور زیربنایی و روبنایی و موارد کمیسیون ماده ۵، شورای ترافیک، شهرداری، شورای استان و شورای شهر و نظام مهندسی انجام شد.
بعد از مدتی علیرغم سررسید اوراق، پروژه پیشرفتی نداشت و بانک شهر مطالبه خود را ارائه و نهایتاً به دلیل عدم پرداخت، کار را متوقف کرد.
ادامه این روند با شورای دوره پنجم همزمان شد و کنتور بانک همچنان میچرخید و شرایط به نفع بانک پیش میرفت.
در این شرایط شورای دوره پنجم و شهرداری شهرکرد ۷۰ میلیارد تومان از اموال شهرداری را به بانک شهر تقدیم کردند، اکنون دیگر هیچ بدهی به بانک ندارند و اسناد آزاد است و هیچ نگرانی از نظر مجموعه شهری وجود ندارد.
پیشنهاداتی که روی زمین ماندنددر راستای تعیین تکلیف برج دوقلو، شهرداری شهرکرد ۳ پیشنهاد را به صحن شورا ارائه میکند. اول آنکه برج به صورت مزایده به فروش برسد، دوم آنکه به صورت مشارکتی ساخته شود و سوم آنکه شهرداری متولی تکمیل برج شود که در نهایت شورای اسلامی شهرکرد با مزایده آن موافقت میکند.
شهرداری بعد از موافقت شورا تشریفات لازم برای فراخوان را انجام میدهد و در حال آماده شرح خدمات برای فرد برنده در مزایده بود که شورای شهر پیشنهاد مزایده را رد میکند.
با گذشت مدتی و با پیگیری و رایزنیهای انجام شده بالاخره تسویه حساب شهرداری با بانک انجام و قرار بر آن شد زمین دروازه فارسان به بیتالمال بازگشت شود که این امر در روزهای آخر عمر شورای پنجم شاید بهترین اتفاق بود.
زمان دقیقی برای تکمیل برج های دوقلو مشخص نیستآقای عبدالغنی شهردار سابق شهرکرد در اردیبهشت ۱۴۰۰ گفته بود: عدم تعیین تکلیف برج دوقلو شهرداری را به چالش کشیده است و برای رهایی از این چالش به نظر میرسد سریعترین راه برای تعیین تکلیف برج دوقلو فروش آن و بازگشت و منابع مالی به مجموعه مدیریت شهری است.
مصوبه برگزاری مزایده برای فروش برج دوقلو از صحن شورا اخذ و یک تیم کارشناسی برای برآورد قیمت برجها وارد عمل و قیمت نهایی برآورد شد که قیمت پیشنهادی برای فروش برجها برای گرفتن مصوبه در اسفند پارسال به صحن شورا ارسال، اما تاکنون شورا این موضوع را تصویب نکرده است.
اگر شورای شهر قیمت را تصویب کند مزایده سریعتر انجام میشود چرا که چندین متقاضی برای خرید برجها اعلام آمادگی کردهاند.
اگر شورا با مزایده فروش برج دوقلو موافقت نکند، بحث مشارکت در تکمیل در اولویت بعدی قرار دارد.
تعیین تکلیف برجهای دوقلو در دستور کار شهرداری شهرکردآقای جاپلقی شهردار کنونی شهرکرد گفت: با بهرهگیری از بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتمالانبیاء به دنبال اجرای پروژههایی همچون برجهای دوقلو هستیم.
برج دوقلوی شهرکرد در زمینی به مساحت حدود ۶ هزار مترمربع در ۲۶ طبقه طراحی شده است که واحدهای تجاری، خدماتی، درمانی، اداری، رفاهی و تفریحی از بخشهای پیشبینی شده در این طرح بود.
البته طبقات این طرح ۲۶ طبقه نخواهد بود و چندی پیش هم برای بررسی نحوه اجرای این طرح، با رئیس سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاونان او، در تهران نشست برگزار شد و پس از آن نمایندگان این نهاد برای بررسی بیشتر به شهرکرد آمدند.
تکمیل برجهای دوقلوی شهرکرد این روزها به بزرگترین چالش در مدیریت شهری تبدیل شده است، تکمیل و تعیین تکلیف سریعتر این طرح از مهمترین مطالبات شهروندان شهرکردی است.
اجرای طرح برج دوقلوی شهرکرد از سال ۸۹ کلید خورد و با وجود اینکه قرار بود طی ۳۶ ماه تکمیل و به بهرهبرداری برسد، اما این طرح همچنان نیمهتمام باقیمانده است.
این طرح در حال حاضر تنها ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
گزارش از افسانه احمدی فارسانی
انتهای پیام/ف
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: صنعت ساختمان سازی توسعه شهری تعیین تکلیف برج شهرداری شهرکرد برج های دوقلو مدیریت شهری بانک مرکزی ساخت و ساز برج دوقلو شهر ها برج ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۴۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای 20 سالگی درگذشت گل آقا
به گزارش صدای ایران از ایسنا، روزنامه خراسان به مناسبت ۱۱ اردیبهشت سالروز درگذشت زندهیاد کیومرث صابری فومنی ضمن بازخوانی جریان سازیهای کم نظیر او، با محمد حسن یادگاری، سازنده مستند «روزگارگل آقایی» گفتگویی کرده که در ادامه میخوانید: دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰، مخاطبان «گلآقا» هفته به هفته برای خریدن شماره جدید هفتهنامه انتظار میکشیدند؛ یک انتظار شیرین و شاد برای خواندنِ طنزهایی که به مسائل و مشکلات جامعه کنایه میزد و برای دقایقی آنها را میخنداند.
امروز، ۱۱ اردیبهشتماه، بیستمین سالروز درگذشت زندهیاد کیومرث صابری فومنی، همان «گلآقا»ی آشناست؛ مردی که تأثیری انکارنشدنی بر جریان طنز و طنزپردازی پس از انقلاب داشت.
«گلآقا» در سالهایی که تصویرسازی و کاریکاتور خیلی رواج نداشت، در هر شماره کاریکاتور یکی از مسئولان را روی جلد میبرد. این یک نوع خطشکنی بود که بعدها دیگر نشریات هم در همین مسیر حرکت کردند. «گلآقا» با شناختی که از جامعه داشت بدون اینکه حریمشکنی کند، در چهارچوب حرکت و نقد میکرد. از این رو مخاطبان این نشریه طیف گستردهای داشتند و محتوای آن مطالب عامپسند و نخبهپسند را دربر میگرفت. «گلآقا» در شناسایی نیروهای جوان هم نقش زیادی داشت. این نیروها بعدها وارد فضای رسمی طنز و رسانه شدند.
آخرین شماره هفتهنامه گلآقا» در دوازدهمین سال انتشارش در دوم آبان ۱۳۸۱ منتشر شد. زندهیاد صابری فومنی در سال ۱۳۷۰ پس از انتشار اولین شمارههای هفتهنامه «گلآقا»، تعدادی از آنها را برای رهبر انقلاب فرستاد تا نظر ایشان را که زمانی با یکدیگر همکار بودند، جویا شود. رهبر انقلاب هم در پیامی به تاریخ ۲۷ تیر ماه ۱۳۷۰ برای گلآقا نوشتند: «ادعا نمیکنم که کار شما کامل و بیعیب است؛ اما با ملاحظه اجمالی شمارههای «گلآقا»، امید هرچه بهتر شدن و کاملتر شدن آن را دارم.
طنز صادق و دلسوزانه باید همه نقاط معیوب، بهخصوص آنها را که کمتر به چشم میآیند و آنها که بیشتر به علم و اطلاع همگان از آن نیاز هست، هنرمندانه ببیند و بنمایاند. امروز جامعه و نظام انقلابی ما با دشمنانی روبهروست که همه ابزارهای محسوس و نامحسوس را برای ضربه زدن و جریحهدار کردن مردم و نظام و انقلاب به کار میبرند. برای آگاه کردن ذهن مردم از خدعه دشمن، چه وسیلهای از طنز هنرمندانه و شیرین و زیرکانه، بهتر و کاریتر؟ انشاءالله شما و همکارانتان موفق باشید».
اردیبهشت ماه دو سال پیش مستندی از شبکه مستند سیما به نام «روزگار گلآقایی» ساخته محمدحسن یادگاری پخش شد؛ مستندی که پس از آن چندبار دیگر هم بازپخش شد. «روزگار گلآقایی» پرترهای از یک شخصیت محبوب و تأثیرگذار است که مردم هنوز هم طنزها و کاریکاتورهای خاطرهانگیز نشریهاش را به یاد دارند.
در ادامه گفتوگوی ما را با محمدحسن یادگاری، کارگردان این مستند میخوانید.
لطفا درباره این که چه اتفاقی باعث شد به سراغ ساخت مستند «گلآقایی» بروید توضیح دهید؟در دوران کودکی مخاطب پر و پاقرص «بچهها گلآقا» بودم و همین موضوع باعث شد به سراغ ساخت این مستند بروم. یکی دونفر از استادان من در حوزه ارتباطات که با مرحوم صابری آشنایی داشتند، به من کمک کردند تا با گروهی از کاریکاتوریستها و نویسندههای قدیمی طنز ارتباط پیدا کنیم. بعد از آن با آقای ناصر فیض دراین باره مشورت کردم و ایشان که شبکه همکاران «گلآقا» را میشناختند و با استاد صابری مراوده داشتند، به ما کمک کردند. بهتدریج با تعداد زیادی از دوستان و همکاران ایشان آشنا شدیم و حمایتی که افراد از ما میکردند، باعث میشد نفرات بعدی هم به جمع ما اضافه شوند. در نهایت با حدود ۲۵نفر از یاران «گلآقا» گفتگو کردیم که نامشان هم در فیلم هست.
در خلال گفتگوها و دیدارهایتان با این افراد، نکتهای بود که شما را تحت تأثیر قرار بدهد؟درزمان ساخت این مستند و با شنیدن گفتگوها لحظه به لحظه بیشتر شیفته شخصیت آقای صابری فومنی شدم. استاد صابری دانش و تجربه زیادی داشتند و توانایی تعامل با همه جناحها و سلیقهها را داشتند؛ چیزی که امروز کم داریم؛ یعنی افراد بابینشی که بتوانند با چنین دید وسیعی با همه در ارتباط باشند و همه را به تعامل وادار کنند، این شخصیتها خیلی کم هستند. این ویژگی آقای صابری بود و ما سعی کردیم در مستند هم این ویژگی را برجسته کنیم. از آن طرف وقتی فیلم پخش شد همه جناحها و گروههای سیاسی به آن واکنش مثبت نشان دادند و این برای ما اتقاق خوبی بود.
جالبترین بازخورد چه بود؟
روز اکران فیلم، هم هادی حیدری، کاریکاتوریست اصلاحطلب آمده بود و هم دکتر حدادعادل. هر دو هم راضی از سالن بیرون آمدند.
پژوهش فیلم حدود دو سه ماه و فیلمبرداری و تدوین هم تقریباً ۵، ۶ماه زمان برد؛ یعنی یک فرآیند ۸، ۹ماهه شد. ما ساخت مستند را در سال ۱۳۹۹ شروع کردیم که سال ۱۴۰۰ به پایان رسید و اردیبهشت ۱۴۰۱ به پخش رسید.